Csokoládé, kakaó

Feladatok

  • 1. A csokoládé története
     
    Olvassátok el a mellékletet, majd állítsátok helyes sorrendbe a kártyákat!
    (Megoldás: ld. 6. Összegzés)
     
    -Volt-e számotokra új dolog a történetben?
     
    2. A kakaó termesztése
     
    Étel-Ital
    A kakaó termése
     
    A kakaó Dél-Amerikából származik.
    Nézzétek meg a térképet!
    Hol találhatók a kakaótermesztő országok? Mi a közös ezekben az országokban, régiókban?
    Hol helyezkednek el?
    Étel-Ital
    A világ kakaótermelő vidékei
     
    A világ legnagyobb kakaótermelői:
    Elefántcsontpart, Ghána, Indonézia, Nigéria, Kamerun,Brazília.
    Keressétek meg ezeket az országokat térképen vagy földgömbön!
    Étel-Ital
     
    A termesztéséről többek között itt találhattok érdekességeket!
     
    A legkülönlegesebb talán, hogy a törzsén hozza a virágokat, majd a termést,valamint, hogy árnyékban fejlődik jobban, így fölötte lehet mást is termeszteni (pl. banánt).
     
    Étel-Ital
     
    A feldolgozás folyamatát a feladat segítségével ismerhetitek meg.
     
    Párosítsátok a képeket a szöveggel,majd állítsátok helyes sorrendbe az ábrákat!

    (Megoldás: ld. 6. Összegzés)
     
    3. A fair trade termesztés–társasjáték a kakaóbabról
     
    A társasjátékhoz nyomtassátok ki, majd vágjátok fel a feladatlapon lévő kártyákat! Rajzoljatok és vágjatok ki kakaóbabokat–de kavicsok is helyettesíthetik, ha azt egyszerűbb megoldani.
     
    A játékot 5 játékos/csapat játszhatja, valamint kell egy kereskedő is.
     
     
    A játékmenete:
     
    - Mindenki kakaótermesztővé alakul. Kakaót „termesztetek” és „levágjátok a termést egy speciális, kampós késsel”: azaz kivágják a kakaóbabot papírból vagy használjátok a kavicsokat. Kezdetnek mindenkinél legyen 10 kakaóbab!
     
     - Mindenki húzzon a kivágott kártyákból, amíg el nem fogynak. Olvassátok fel hangosan akártyák szövegét, s a leírtaknak megfelelően adjatok be vagy vegyetek el kakaóbabot. Beszéljétekmeg az olvasottakat!
     
    - Ha elfogytak a kártyák,mindenki számolja össze, hogy mennyi termése van. Ebben az évben ennyi termést sikerült előállítani.
     
    - Utána próbáljátok meg eladni a termést a kereskedőnek! Ha csapatban játszottátok, akkor ki kellválasztani egy képviselőt, aki beszél a kereskedővel.
    A Dominikai Köztársaságban vagyunk (nézzétek meg a térképet!), aminek a pénzét dominikai köztársasági pezónak hívják, a kakaó piaci árát kakaóbabonként 2 pezóra tartjuk.
    A kereskedő a következők szerint vásárolja meg a kakaóbabot:
    - 1. csoportnak 2 pezót fizet kakaóbabonként.
    - 2. csoportnak 1 pezót fizet kakaóbabonként.
    - 3. csoportnak 2 pezót fizet kakaóbabonként, de 5 kakaóbabbal kevesebbet fizet ki.
    - 4. csoportnak csekken való fizetést ajánl, noha a termelőknek nincs bankszámlájuk.
    - 5. csoport esetében a kereskedő elmondja, hogy ő a többitől eltérő felvásárló, aki a Fair Trade Társaságnak dolgozik. 3 pezót fizet kakaóbabonként.
     
    Minden termelő mondja el, hogy elégedett-e a kapott összeggel, s kérdezzétek meg a többieket is, hogy mit gondolnak, elégedettnek kellene-e lenniük!
     
    Beszéljétek meg:
    - 1.csoport: A kakaó világpiaci ára gyakran nem elég ahhoz, hogy megéljenek belőle a termelők.
    - 2.csoport: Néha a termelőket a világpiaci árnál alacsonyabban fizetik meg.
    - 3.csoport: A termelőket becsapják, mert nem tudják leolvasni a mérlegen a tömeget, vagy a felvásárlók meghamisítják a mérleg beosztását.
    - 4.csoport: A termelőknek néha csekkel fizetnek, noha a termelőknek nincs bankszámlájuk.
    Hetekbe telhet, míg készpénzre váltják.
    - 5.csoport: Ezek a Dominikai Köztársaságban élő termelők egy szövetkezethez tartoznak, ami egy Fair Trade Társaságnak adja el a kakaót. Mint a Fair Trade Társaság megbecsült partnerei, méltányos árat kapnak a nehéz munkájukért, és segíteni tudják a közösségüket iskoláképítésében és más programokban.
     
    A gazdák legtöbbször rákényszerülnek arra, hogy bármilyen, számukra javasolt árat elfogadjanak. Ez azonban gyakran igen alacsony ár, ami ezen kívül gyakran változik is, így egyáltalán nem kiszámítható.
     
    Étel-Ital
     
    - Gondolkozzatok el azon, hogy mennyire korlátozott a termelők utakhoz,  elektromossághoz, oktatáshoz,  egészségügyi ellátáshoz való hozzáférése. Mennyire hosszadalmas és nehéz a megismert termesztési folyamat. A gazdák végzik a legnehezebb munkát, de ők vannak a legkevésbé megfizetve.
    - Gondoljatok a játékra, miért fontosak ezek a dolgok a gazdáknak? (méltányos; stabil ár;magasabb ár, ami állandó marad). A kisebb területen gazdálkodó gazdáknak még sokkal nehezebb a megtermelt kakaót eladniuk, ezért lehetőségük van arra, hogy demokratikusan szervezett gazdaszövetkezetekbe tömörüljenek. Ha összeszerveződnek, együtt lépnek fel, akkor jobbak a lehetőségeik, nagyobb beleszólásuk van a döntésekbe, melyek az életüket befolyásolják. (Vissza tudtok idézni olyan alkalmakat, amikor csoportban többet el tudtatok végezni, mint egyedül?
  •  
    4. Kakaó kvíz
     
    Jelöljétek meg a helyes válaszokat!
    (Megoldás: ld. 6. Összegzés)

Jó munkát és szórakozást kívánunk a feladatokhoz, és örömmel veszünk minden visszajelzést!
Amennyiben hasznosnak tartja munkánkat, kérjük támogassa a Magosfa alapítványt.

E-mail címünk: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

There isn’t a Planet B! - CSO-LA/2017/388-137 A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg.

Ez a weboldal az Európai Unió pénzügyi támogatásával újult meg. Ennek a weboldalnak a tartalma kizárólag a Magosfa Alapítvány felelőssége és semmilyen körülmények között nem tekinthető az Európai Unió álláspontját tükrözőnek.

Eredeti program támogatója

Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez.

Ez a kiadvány (weboldal) a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért.

MigaProject.eu - 2020