1. Mondd el a véleményed!
Ebben a feladatban, a három felvonás alatt, a hallgatás és a másik meghallgatásának képességéről fogunk többet megtudni.
Útmutató:
Válassz magadnak egy párt! Üljetek egymással szembe!
1. felvonás:
Mindketten keressetek egy témát, ami érdekel!
Mindenki tudja a sajátját?
Akkor kezdjük:
Mindketten egyszerre kezdjetek el beszélni a saját témátokról 1 percig, megállás nélkül! Érdemes elindítani a stoppert, vagy megkérni valakit, hogy mérje az időt! Ha letelt az 1 perc, mindketten hagyjátok abba a beszédet!
És most válaszoljatok a következő kérdésekre:
- Hogy érezted magad?
- Könnyű vagy nehéz volt beszélni?
- Meg tudod mondani a „beszélgetőpartnered” témáját?
2. felvonás:
Válasszatok újabb témát magatoknak! Egyikőtök 1 percig beszéljen róla megállás nélkül! Ez idő alatt a másik faarccal nézze a beszélőt folyamatosan! (Vigyázz! El ne nevesd magad, ne grimaszolj, mert oda a játék lényege! És le ne vedd a szemed a beszélőről!)
Válaszoljatok a következő kérdésekre:
- Hogy érezte magát a beszélő beszéd közben?
- És hogy érezte magát a hallgató?
(Esetleg fordítva is eljátszhatjátok: aki beszélt, az legyen most a hallgató. Na, milyen érzés volt?)
3. felvonás:
Cseréljetek!
Aki eddig hallgatott, most ő beszéljen a saját témájáról 1 percet szünet nélkül! A másik pedig mindez alatt csináljon úgy, mint akit rettenetesen nem érdekel a téma, és nem is figyel. (Azért maradj ott, de lehet nyugodtan unatkozni látványosan!)
Ha letelt az 1 perc, beszéljétek meg, hogyan éreztétek magatokat!
Végül gondolkodjatok el azon is, vajon hogyan lehetünk biztosak abban, hogy biztosan értjük, amit a mási mond?
2. Érzés vagy vélemény?
Most pedig átgondoljuk, hogyan fejezik ki érzelmeiket az emberek, majd a különböző módokról nézünk meg példákat.
Útmutató:
Keress magad mellé 3-4 barátot! Üljetek körbe! Mindenki kapjon egy másolatot ebből az újságcikkből:
Válaszoljatok a következő kérdésekre:
Ezután olvassátok el a cikket, majd ismét válaszoljátok meg a fenti kérdéseket.
Keresd ki a cikkből a „vélemény” és az „érzés” közötti különbséget! Ezt úgy tudod megtenni, hogy színessel aláhúzod azokat a szavakat, melyek „érzést” fejeznek ki, majd egy másik színnel azokat, amelyek „véleményt”.
Hány véleményt tartalmaz a cikk? Hol találtál érzelmekre példát?
Meg tudod mondani mi a különbség a tény és a „vélemény” között?
3. Helyi téma
Fedezd fel, hogyan fejezik ki az emerek az érzelmeiket egy helyi ügy esetén. Használjunk a helyi újságban megjelenő helyi ügyet, hogy megkülönböztessük az érzéseket és a véleményeket!
Útmutató:
Vedd elő a helyi újságot! Keress benne olyan cikket, amely helyi témáról szól, vagyis olyan esetről, ami a környékeden élőket foglalkoztatja! Keress benne érzésekre és véleményre utaló mondatokat, majd figyeld meg a különbségeket!
Nyomtasd ki a kérdőívet! A pontozott vonalra írd fel a témát, majd kérdezd meg a családod tagjait, barátaidat, szomszédokat, mit gondolnak arról az ügyről. Jegyezd fel a mondataikat a kérdőívben! Segítségül előre beírtunk egy példát!
Aztán kérdezd meg őket, milyen érzéseik vannak arról a témáról? Ezután keresd meg a különbségeket az érzések és a vélemények között.