1. Az új osztályterem
Mit szeretnél megvalósítani ebben az osztályteremben? Lehet, hogy nem az első ötleted lesz az igazi, ezért írj egy ötletlistát! Minden lehetőségre gondolhatsz, anélkül, hogy a hátrányokat, a költségeket vagy a felmerülő nehézségeket figyelembe kellene venned.
Most következik néhány példa különböző osztálytermekre. Tervezhetsz többfunkciós termet is különleges bútorokkal, vagy klubtermet, számítógép-termet, labort vagy akár valami mást. Ne felejtsd el, hogy az iskolád fenntartható iskola kíván lenni!
Hulladékból termék
Többfunkciós tanterem:
Barátságos bútorzat:
Klubterem:
Laboratórium:
a) Beszélj össze néhány osztálytársaddal! A csoportoddal készítsetek egy ötletlistát. Nézzétek meg itt a feladatlapot! Írjátok le az összes ötleteteket!
b) Most válasszátok ki a feladatlapról azt az ötletet, ami szerintetek a legjobb! Dolgozzatok önállóan, és írjátok le az indoklást is, hogy miért azt az ötletet tartjátok a legjobbnak!
c) Vitassátok meg véleményeteket a csoportotokon belül! Magyarázzátok el a választásotok okát, és válasszátok ki mind közül a legjobb elképzelést. Szükség lesz a meggyőző képességetekre is, és persze egy jó indoklásra!
2. Tervezd meg a saját osztálytermedet!
Láttatok néhány képet és remélhetőleg valós példát is. Most itt az idő, hogy rajzos formában papírra vessétek ötleteiteket. Gondoljátok át, hogy hogyan tudnátok áttervezni az osztálytermet, hogy a lehető leginkább környezetbarát legyen.
Készítsétek el a terem tervének alaprajzát és látványrajzát!
A tervednek legalább ilyennek kellene kinézni:
3. Érvelj az új osztályterem mellett!
Most az egész osztállyal beszéljétek meg a véleményeteket, de először is fel kell készüljetek erre.
a. Gyakorold a véleményed kinyilvánítását! Párokban gyakoroljátok, hogy mit szeretnétek mondani a megbeszélés során. Először is kell tudnod elmondanod a véleményedet 1 perc alatt. A párod figyeli az időt, és véleményezi azt, amit mondtál. Azután szerepcsere.
Tartsátok be a következő szabályokat:
- 1 perc áll rendelkezésetekre, hogy elmondjátok a véleményeteket, vagy hogy reagáljatok a másik véleményére.
- 5 perc elteltével a tanár kiválaszt egy diákot, akinek össze kell foglalnia, hogy miről esett szó ebben az 5 percben. Ez azt jelenti, hogy figyelned kell arra, hogy mi hangzik el a beszélgetésben.
- Ha valamit mondani szeretnél, jelentkezz! A tanár majd felszólít, ha rád kerül a sor.
- Engedjétek, hogy a másik befejezhesse mondandóját!
- Ha valamit nem értesz, kérd meg egy osztálytársadat, hogy magyarázza el
- Amikor felszólalsz, mondd meg, ha valaki másnak a véleményéhez szeretnél hozzáfűzni valamit.
- Ha valaki másnak a véleményére reagálsz, akkor nézz arra a gyerekre, aki azt a véleményt mondta.
- Ne térj el a témától!
- Világosan és tömören fogalmazz!